maanantai 9. maaliskuuta 2015

Välinepakki 12 Tarinat ja kuuntelemisen taito

Sain viettää iltapäivän "sujuttaja" Päivi Rahmelin (Metropolia) työpajassa "Narratiivinen ajattelu ja tarinankerronta".
Työpajan lopuksi teimme paritehtävän.
Tehtävässä kerrotaan lyhyt, muutaman minuutin omakohtainen tarina toiselle minä muodossa. Tarinan jälkeen kuuntelija kertoo oman versionsa tarinasta kolmannessa persoonassa (päähenkilökin voi muuttua joksikin toiseksi ihmiseksi tai hahmoksi).
Meidän tarinamme aiheena oli "Kuinka minusta tuli opettaja".

Tarinoihin on siis monta näkökulmaa, ei ole yhtä totuutta ja tulkintaa. Samaa asiaa voi tarkastella useista perspektiiveistä.

Tehtävässä on myös tärkeää toisen kuuntelu ja yritys ymmärtää.
Vaihtoehtona sille, että "kuunteleminen" on vain kohtelias tapa päästä itse kohta ääneen kertomaan omia asioitaan.

Mihin tätä voisi käyttää? Ryhmätyöskentelyn opiskelemiseen, sovellettuna tutorointiin jne.

Päivi avasi (muiden asioiden ohella) käsitettä dominoivat tarinat. Sen piirteet tunnistaa mm. tutorkeskusteluissa -ja omassa elämässään: toteutamme ennakkoluuloja ja käsityksiä, jotka meihin on istutettu tai jotka olemme syystä tai toisesta poimineet omaksemme.

Dominoivat tarinat
* ohjaavat ja leimaavat elämää
* toteutuvat automaattisesti
* valitsemme tulkintoja, jotka tukevat dominoivaa tarinaamme
* samaistumme tulkintaamme
* sidomme identiteettimme

Rikkaat tulkinnat taas
* etsivät moniäänistä tulkintaa
* katsovat tarinaa useista näkökulmista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti