tiistai 25. helmikuuta 2014

Käsin kirjoittamisesta ja rinnakkaissuunnittelusta

Teen mieluiten muistiinpanoja vihkoon. Pidän käsityöstä ja koneella tulee mielestäni liian mekaanista jälkeä.

Käsin kirjoittaminen ei tutkimuksien mukaan haittaa keskittymistä yhtä paljon, kuin koneella näpyttäminen.

Aivotutkijat pitävät käsin kirjoittamista tärkeänä. MTV:n New York Timesiin viittaava artikkeli keskittyy lapsiin. Koska lapsen kyky oppia on ylipäänsäkin ihanteellinen -ja siinä suhteessa pysyisin mieluusti ikuisena lapsena- uskon tutkijoita.

Haaste on, miten saada opiskelijat kirjoittamaan käsin -edes välillä. Fläppitaulut, post it -laput ovat hyvänä apuna. Pidän erityisesti itse SUUREEN MITTAKAAVAAN tekemisestä, sillä siinä tulee mukaan fyysisyys. Pitää nousta seisomaan tai könytä pitkin lattioita.

Pienen mittakaavan muistiinpanot Haaga-Heliassa 25.2:





Päivän sana oli RINNAKKAISSUUNNITTELU.

Alla yksi esimerkki rinnakkaissuunnittelusta.
Vasemmassa sarakkeessa lukee mitä opettaja tekee yhden opetusjakson aikana. Mielikuva voi olla hyvinkin vaihteleva. On keskustelua, erillaisia tehtäviä, opettaja käyttää monipuolisia välineitä, opettaja istuu, seisoo, liikkuu tilassa.
Oikeassa sarakkeessa on opiskelijan toiminta. Opiskelija istuu ja kuuntelee. Saa välillä sanoa jotain, kirjoittaa muistiinpanoja (istuen paikoillaan) ja sitten taas kuuntelee.

Kiitos Haaga-Helian Metropolian Sosiaali- ja terveysalan lehtorille esimerkistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti