maanantai 10. maaliskuuta 2014

Liikkumisen merkityksestä ja audiovisuaalisesta palautteesta.

Herra Udo Siefen kertoo audioarvioinnista
Tänään päivä kului osin Vanhalla Viertotiellä tulosalueemme, Kulttuuri ja Hyvinvointi, yhteisessä seminaarissa.

Aamupäivällä osallistuin "Dancing into Life", Danceability Finland ry ohjaajan Sally Davidsonin työpajaan. Lempeä metodi, villapaita oli silti liikkaa. Opetus? Kuuntelen liian vähän kehoani, kuuntelen varmaan myös liian vähän muita ylipäänsä. Normaaliopetus on yhtä istumista, ei ihme, että mieli menee jossain vaiheessa lukkoon. Mitä voisivat olla liikkuvat tunnit omassa opetuksessa? Taukojumppaa, paikkojen vaihtamista, liikkeiden tiedostamista, asioiden kertomista liikkeellä?
Kuten yksi muusikko-osallistuja totesi: "Muusikot eivät tanssi." Ja tanssi kuitenkin... Samoin olen huomannut, että kulttuurialan ihmisille kaikki "hauskat" metodit tuntuvat usein vaivaannuttavilta. Miksi? Osin, koska luovuus on ammatti, ei "hassun hauskaa puuhastelua". Toisaalta on ihan terveellistä katsoa sitä välillä uudesta perspektiivistä, vaikkapa liikkeen näkökulmasta.

Iltapäivän työpajassa " Feedback in education" Udo Siefen (Saxion, Hollanti) taas toi peristeisen kirjallisen ja sanallisen palautteen rinnalle kolmannen, audiovisuaalisen palautteen. Kuva, ääni, video yhdessä. Udo esittelin hänen koulussaan jo pitempään käytössä olleen ilmaisen netistä ladattavan aplikaation  http://www.screencast-o-matic.com/
Suosittelen lämpimästi. Tarvitaan vain nettiyhteys, mikrofoni (kamera, jos haluaa oman kuvansa tallennettua). Ohjelma se on erittäin helppo ottaa haltuun, testattu ja käyetty on.

1 kommentti: